Działanie muzyki na dziecko

Muzyka bardzo mocno będzie działać na dziecko. Może to mieć wpływ na problem z koncentracją uwagi czy też na system nerwowy. Dlatego przyzwyczajając dzieci do słuchania utworów muzyki poważnej należy pamiętać, że nie może tam być zbyt wiele niskich częstotliwości, agresywnego rytmu. Trzeba pamiętać, by nie słuchać również muzyki za głośno.

Zalecane utwory muzyki poważne to między innymi Motyl, Arietta (E. Grieg), Sceny dziecięce, Szczęście, Marzenie (R. Schumann), Karnawał (A. Dvorak), Symfonia d-moll, cz. II – Allegretto (C. Franck), Badinerie, Suita d-dur (J.S. Bach), Walc cis-moll (F. Chopin), Cztery pory roku (A. Vivaldi), Akwarium (C. Saint-Saens).

Nie tylko u małych dzieci przeżycie muzyczne będą powodować również chęć przekazywania własnych emocji czy wrażeń. Odczuwanie muzyki będzie ujawniać między innymi ruchy całego ciała, które są reakcją na dynamikę i rytm oraz charakter słuchanego utworu. Słuchając różnorakich nagrań dzieci będą budować u siebie twórczą wyobraźnię.

Zabawy muzyczno-ruchowe dla małych dzieci

Muzyka wpływa na ogólny rozwój dziecka i to w sferze fizyczno-moralnej oraz motorycznej czy intelektualnej, emocjonalnej i estetycznej. (http://www.biala-lodka.pl/piosenki-dla-dzieci ) Może dawać dzieciom wiele radości, ponieważ piosenki i ich rytm będzie gwarantować wyładowanie energii, satysfakcje z działania. Małe dzieci wykazują naturalną potrzebę ruchu, którą będzie można zaspokoić przez tego typu zabawy. Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych oraz rozwijanie umiejętności różnego rodzaju.

Wypowiadanie się przez muzykę

Dlatego w podstawie programowej wychowania przedszkolnego czytamy, że dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkolę powinno śpiewać piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe. Powinno umieć dostrzegać zmiany dynamiki, tempa i wysokość dźwięku utworu muzycznego. Wyraża się to przez pląs i taniec.

Tworząc muzykę korzystać powinno z instrumentów perkusyjnych i innych przedmiotów. W trosce o realizacje procesów wychowania przez muzykę i śpiew wprowadza się różnorakie zabawy i sytuacje, w których dzieci będą w stanie budować u siebie tego typu wartości estetyczne. Rysowanie obrazów do muzyki i piosenek Tworzymy obrazy. Podłoga w Sali będzie zabezpieczona folią. Na niej znajdują się karki z bloku rysunkowego a pomiędzy nimi będą się znajdować pojemniki z farbami w różnorakich kolorach oraz pędzle przyporządkowane do kolorów. Dzieci będą chodzić między kartkami przy piosence jaką znają. Gdy będą słyszeć refren mają się zatrzymać i malować plamę na kartce. Podczas drugiej zwrotki spacerują i przy refrenie sytuacja się powtarza. Domalowują to co będą chcieli. Wybrane lub chętne dziecko będzie rysować również w taki sposób, by wyobrazić swoją wyobraźnię.

zabawy muzyczne dla dzieci

Poruszanie się w rytmie

1. Wąż Dzieci ustawione w rzędzie jedno za drugim trzymają ręce na ramionach kolegów. Idą za nauczycielką, która będzie improwizować różne ruchy w trakcie takiego tańca. Po zakończeniu fragmentu muzyki pierwsze dziecko za nauczycielką idzie na koniec.

2. Rób to, co ja

Nauczycielka stoi w środku koła i improwizuje ruchy ciała do wybranych wcześniej fragmentów muzycznych. Dzieci naśladują ruchy a potem same będą próbowały improwizować muzykę.

3. Figurki Dzieci przy muzyce w różnym tempie maszerują, biegają, podskakują. Gdy nauczyciela robi stop dzieci robią figurę ruchem według własnego pomysłu.

4. Zbieramy kasztany Dzieci siedzą i słuchają fragmentu muzyki instrumentalnej. Następnie przy tym samym utworze spacerują po sali wśród rozsypanych na podłodze kasztanów. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i podnoszą z podłogi kasztan i typują proponowany przez nauczycielkę rytm. Mogą również wyklaskiwać jakiś rytm, który będzie podawany przez nauczycielkę.

5. Popatrz na mnie i rób to, co ja Dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie i naśladują ruchy.

6. Idzie stonoga. Dzieci są za nauczycielką ustawione jedno za drugim. Ręce opierają się na biodrach kolegów, którzy stoją przed nimi.

7. Witam cię Dzieci swobodnie się poruszają w ramach muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko podaje rękę innej osobie.

8. Słuchaj i ćwicz Nauczycielka przydziela różne ruchy do dźwięków, gdy dzieci słyszą dany dźwięk mają się ruszać w konkretny sposób. tamburyno – podskok, trójkącik – tupnięcie, bębenek – klaśnięcie, itp.

9. Słuchaj i ruszaj się tak jak gram. Nauczycielka gra gamę od niskiego dźwięku a dzieci zaczynają z niskiej pozycji i zaczynają iść w górę.

10. Przejdź pod liną. Dzieci w rytm muzyki idą pod rozciągniętą liną. Przy kolejnym przechodzeniu nauczyciel opuszcza sznur niżej, by nie dawać możliwości na pokonywanie przeszkody tak łatwo.

Autor

Redakcja InMusic.pl

Wiadomości z branży muzyczne, artykuły, wywiady, historie gwiazd

Zobacz również